Populariteit Duitse importauto’s stijgt jaarlijks

De populariteit van tweedehands auto’s uit het buitenland wordt onder Nederlanders steeds populairder. Begin dit jaar publiceerde branchevereniging BOVAG al een rapport waaruit bleek dat het importeren van tweedehands auto’s uit het buitenland (vooral vanuit Duitsland) steeds populairder wordt. Ten opzichte van 2014 constateerde BOVAG een stijging van maar liefst 30%. Aan deze stijgende populariteit van het importeren van auto’s uit Duitsland liggen een aantal redenen ten grondslag:

1. Prijs

Allereerst hebben de importauto’s vanuit Duitsland vaak een lagere prijs. In de prijsklasse van € 10.000 – € 20.000 kan de prijs van dezelfde auto in  het buitenland 10 tot 20% lager zijn en voor de prijsklasse tot € 50.000 kan dit verschil tot wel 25% schelen. De concurrentie tussen dealers in Duitsland is veel groter dan in Nederland, wat voor consumenten voordelig uitpakt

2. Ruimere keuze

Een andere belangrijke reden om vanuit Duitsland een tweedehands auto te importeren is de ruimere keuze. Dit blijkt onder andere uit een onderzoek van de VWE, een belangenorganisatie in de voertuigbranche. Volgens deze organisatie zijn de tweedehandsmodellen waarnaar Nederlanders op zoek zijn vaak niet voldoende te vinden in ons land. In Duitsland staan er momenteel meer dan twee miljoen auto’s te koop. Van iedere auto zijn er verschillende uitvoeringen en kleuren. In Nederland is deze ruime keuze er niet of is het door de hoge prijs van gelijksoortige auto’s niet de moeite waard.

3. De klant is koning

In Duitsland zijn ongeïnteresseerde kopers ”not done.” Bij verkopers in Duitsland staat service hoog in het vaandel. Dealers in Duitsland zijn bereid de verschillende systemen van en in auto’s uitgebreid uit te leggen. Bovendien is er van arrogantie geen sprake. Wil je een proefrit maken, dan is dat nooit een probleem. Daarnaast bieden Duitse dealers vaak een hogere garantie. Ook Tom Huyskens van Bovag deelt deze mening: ”Dealers in Duitsland zijn erg pünktlich. Documenten zijn vaak goed op orde en vaak rekenen dealers geen afleverkosten. Dit wordt erg gewaardeerd.”

4. Minder BPM

Wanneer je een occasion uit het buitenland importeert, betaal je vaak ook minder BPM dan op een auto van een dealer in Nederland. Reden hiervan is de strenge Europese regelgeving waaraan Nederlandse dealers zich moeten houden. Vaak betaal je tot wel 50% minder BPM op geïmporteerde auto’s vanuit Duitsland. Daarnaast is de BTW in Duitsland slechts 19% procent, tegenover 21% in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *